emirgan: götten sorumlu amir
*
hikayesi ise şöyle:
dördüncü murat dönemi...
osmanlının en karmaşık dönemidir. bir yığın yeniçeri ayaklanması sonucu, genç osman tahta indirilip işkenceden sonra öldürülmüş, yerine deli mustafa getirilmişti. fakat kısa süre sonra tam manasıyla deli olduğu anlaşılınca, bir saray manevrasıyla indirilip yerine 12 yaşındaki dördüncü murat oturtulmuştur. ancak asıl ve fiili padişah, tarihin ikinci hürremi kabul edilen anası kösem ve boşnak asıllı damadı sadrazam topal recep dir. kösem, yavaş yavaş ergenleşen sultanın küçük ve toy olduğunu, eğer hareme sokulup kadınlarla iç içe yaşarsa aklını çelip onu kendilerine karşı kışkırtacaklarını düşündüğünden, ilk ergenlik yıllarından itibaren kadınlarla ilişki kurmasını engellemiş ve yerine içki âlemleri eşliğinde taze yakışıklı ve genç oğlanlar getirtmiş, cinsel ihtiyaçlarını onlarla gidermesini sağlamıştır. bu şartlarda büyütülen murat, bu yaşam tarzına alışmış, bir daha bırakmadan ölünceye kadar sürdürmüştür. öyle ki bu kez kösem, oğlu zürriyetsiz kalmasın diye bin türlü dolapla kadınlarla yatmasını sağlamaya çalışmıştır. kadere bakın ki, bu işleri gönülsüzce ve bir angarya gibi yapan muratın doğan hiçbir çocuğu yaşamıyordu. yirmili yaşa gelen murat, ağabeyi osmana yapılanları unutmayıp zamanı gelince intikamını almaya yemin etmişti. yerini sağlamlaştırıp saltanat gücünü tamamen ele geçirince, ilk işi onca zaman oyunlarına katlandığı topal recep ve adamlarını öldürtür. sonra da deli ibrahim hariç bütün kardeşlerini boğdurup osmanlı tarihinin en kanlı dönemini başlattır. bir ara anadan da kardeşi deli ibrahimi de öldürmeyi düşünmüş, ancak kösem tahtın varissiz kalacağını söyleyerek bu fikrinden caydırdı. o sırada irana sefere çıkmak gerekti. ordunun başında revan kalesine dayanan sultan, birkaç top atışından sonra revanın iranlı valisi, savaşa gerek bırakmadan, sultana sığınır ve şehri osmanlıya teslim eder. hemen sünni mezhebine geçirilip tahmasb olan adı da yusuf olarak değiştirilir. kendisi gibi oğlancı olan yusuftan çok hoşlanan sultan, ikramiye olarak onu önce halepe vali gönderir, fakat, 23 ay sonra da istanbula getirtir. padişah, ona boğazda ormanlar içinde bir köşk yaptırıp hediye eder.
yani istanbulda şimdiki emirgan koruluğu olan yer. zevk ve sefa âlemlerinde profesyonel olan yusuf, padişaha hayal etmediği zevk ve sefa geceleri düzenleme işini ele alır. yusuf, bu işi o kadar ileri götürür ki, saraydaki mevcut oğlanlar artık heyecan ve tat vermez olmaya başlayınca, yeni oğlanlar bulmak gerektiğine karar verip aramaya koyulur. düzenli aralıklarla çarşıları dolaşarak esnafı gezer. gözüne kestirdiği parlak, yakışıklı, tüysüz esnaf çırakları olan sübyanları bir deftere kaydeder. zamanı ve sırası geldikçe zaptiyeler gönderip zorla alınan çocukları sultana ikram eder.
durum öyle iğrenç bir hal alır ki, yusufun çarşıya çıktığın gören esnaf;
çırakları saklayın,emir-i kûn gene çarşıya çıkmış. diye, birbirine haber uçurmaya başlar; böylece herkes kendi imkânınca çocukları saklamaya çalışırdı.
emir-i kÛn nedir?
emir:bildiğimiz emir,yani amir demek.
kûn: farsça göt demek.(bu kelime kürtçede de qun dur)
yani, istanbul halkı yusufu, padişaha oğlan (göt) temininden sorumlu amir olarak adlandırıp tanıtmıştı.
emirgan
emir-i kun dillerde dolaşa dolaşa zaman içinde emirguna ve nihayet (günümüze kadar gelen) emirgan olarak telaffuz edilmeye başlandı.
osmanlının tarihçileri, bu utanç verici olaya bir açıklama getirmek için güya yusufun iran eşrafından emir guna oğlu olduğu yalanını uydurmak zorunda kalırlar.
ancak nice yıllardan sonra gelen kimi dürüst tarihçiler bu gerçeği açıkladılar. iri yarı ve çok güçlü olmasına rağmen, doğuştan arızalı vücudu, yaşadığı sınır tanımaz zevk ve sefaya çok dayanamaz; arkasında kan, dehşet ve zulmünü bırakarak çok genç yaşta 28 yaşında ölür. tartışmasız osmanlının, belki dünyanın da en zalim ve kanlı sultanı idi
sahipsiz kalan yusuf, yaptıklarının hesabının sorulacağını bildiğinden saklanarak osmanlı topraklarından kaçmaya çalıştıysa da, yakalanıp idam edilir.
sayın başbakanımıza, atalarının pak ve temiz tarihinden nezih bir sayfa olarak arz edilir.
kaynaklar:
1-r.ekrem koçu/ osmanlı padişahları
2-j.hammer /osmanlı tarihi c.2
3/e.behnan şapolyo/osmanlı sultanları tarihi
4-yılmaz öztuna/b.türkiye tarihi c:5
5-zinkeisen/osm.imp.tariihi.c:
http://groups.google.com/forum/#!msg/tur...