yeni başlayanlar için hint filmleri

burada hint filmlerinin genel özellikleri saptanmaya çalışılacaktır. temel olarak beş film esas alınmıştır.
1. 3 idiots
2. taare zameen par
3. my name is khan
4. ghajini
5. devdas
görüldüğü üzere üçü aamir khan’a diğer ikisi shahrukh khan’a ait olmak üzere hepsi bollywood filmleridir. az sonra okuyacağınız maddelerde hint filmi derken de bollywood kast edilecekse de bu satırların yazarı hint filmi eşittir bollywood önermesinin doğruluğundan emin değildir. neticede her endüstrinin bir alternatifi var olacaktır. tıpkı hollywooda karşılık bollywood da olduğu gibi.

a. süre: hollywood filmlerinden alışageldiğimiz bir buçuk saatte konuya giriş, konuyu açış ve neticeye bağlama hint filmleri için geçerli değildir. bir hint filmi izlemek cesaret ister. ortalama üç sat olan en azından yukarıdaki filmler ortalama üç saattir. bu şu demek oluyor: filme başlamadan evvel mutlaka ama mutlaka tuvalet ihtiyacınızı giderin. karnınız doyurun. gaz sancınız için ilacınızı yanı başınıza koyun. aile efradıyla vedalaşıp odanıza kapanın. sevgilinize haber verin. triplere girmesin. odayı havalandırın zira üç saat boyunca pencere kapalı olacak. boğulma riski var. allah muhafaza.

b. konu: temel olarak insanî her şey. hint filmlerinde din çatışması, kültür farklılığı, zenginlik gibi konular işlenir. buraya sonradan kapanan kanal birde hemen hemen iki ay boyunca her hafta sonu izlediğim hint yeşilçamının filmlerini de ekliyorum. yaygınlık derecesini bilmemekle birlikte yukarıdaki listede bulunan iki filmde eğitim sorunu muhteşem bir şekilde ele alınmıştır.

c. dans-müzik: tekniklerin iç içe karışması birçok sanatta olgunluk sahasına ulaşma devrinde. tıpkı edebiyat ve sinemada olduğu gibi. burada, benim postmodernizm olarak algılaığım ancak taa awara senelerinde bile rastlanan şarkılı türkülü sahnelerden bahsetmek istiyorum. bir hint filminde üç beş kişi bir araya geliyorsa bilin ki az sonra şarkı söyleyip dans edecekler. müzikal. ve eminim şarkı sözlerinde müziği ve dansı teşvik eden birkaç söz geçecektir. bazen öyle sıkılırsınız ki baygınlık geçirebilirsiniz. sakın bu film kliplerini boş diye sallamazlık etmeyin. yanılmayın. şarkı sözleri filmin genel çerçevesinde anlatılmak istenen konuyu belki de özet geçmektedir. bu şu demek şarkılar, danslar olmasa bir hint filmi kafadan beş saat olur. iki bölümlük bir dizi. tanrım. diğer yandan şarkı başladı mı durdurup mola verebilirsiniz filme. çünkü her halükarda düz bir yoldan bozuk bir yola girmiş gibi sakin sahnelereki konsantreniz bozulacaktır. eğer izlerseniz ağlayabilirsiniz de. yaptım oldu.

d. sahneler: öncelikle sevişme, öpüşme, dayaşma ve elleşme sahnelerine elvada. küçük bir öpücüğü bile göremeyebilirisiniz. bu hint filmlerinin en çok sevdiğim özelliklerindendir. sevişmeden de güzel bir film yapılabilir mi sorusuna olumlu cevap vermektedirler. bazen küçük bir öpücük için bile tokat yiyen erkek veya bazen kıza yakın olduğu için utanan ve kaçan bir esas oğlan olabilir. çok masum. enfes. eğer altyazı okuyacaksanız kulaklarınızın hintçeye alışması gerek. çünkü farsça ve ingilzcenin karıştığı bir hintçeyle konuşulan çok fazla sahne var. diğer yandan ingilizceleri de bir garip ki filmi kaçırmanıza saebep olabilir anlamaya çalışırsanız. yine altyazı okuma egzersizleri yapmalısınız. çünkü adamlar çok hızlı konuşuyor. bir saniyede bir paragraf gözünüzün önünden akıp gidebilir. dikkat edilmeli.

e. kadın oyuncuları ilahi birer varlık gibidir. estetik açıdan noksansızdır. onlar insansa ben neyim diye bir iç hesaplaşmayla burun buruna kalabilirsiniz. hayır, böyle kabullenmeliyiz kendimizi, biz insan değilsiniz. biz herhangi bir uzaylıyız. erkek oyuncuları için artı bir şey söyleyemeyeceğim. çok sevdiğim aamir khan bile ortalamadır. çok sempatikler ama ölüm okları fırlatmaz güzellikleri. kendine has hoşlukları vardır. iyi karakterler çok tatlı olabiliyor ama kötü karakterleri götüme benziyor diyebilirsiniz. erkekleri dans ederken göbek atıp gerdan kırabilir, popolarını bir o yana bir bu yana sallayabilir. diğer yandan erkekler ağlayabilir. doğunun en güzeli. her ne kadar erkekler ağlamaz diyen bir toplumda yaşıyorsak da hint filmleri öyle olmadığını göstermektedir. ve amir khan’a ağlamak çok yakışır. bir erkek aslında masumdur diyebiliyorsunuz. yine iki erkek arkadaş sarılabiliyor ve ağlayabiliyor. bugün biz ibne miyiz lan deyip batının kokuşmuş soğukluğunu sanki batılıymış gibi benimseyen dangalaklar yanaktan öpüp selamlaşmaz. öyle bir devirdeyiz.ne bileyim anne oğlunu öpebiliyor falan. holivudun, yıllar sonra evladını görse de sarılmadan ağzını yaya yaya welllkaaam diyen, öpmeyen aileleri yerine salya sümük sevincini gösteren hintliler bizi hatırlatmakta. bence bu sahneler önemli.

f. son olarak film türlerine gelmeli. hint filmlerinde türler oldukça karışıktır. devdas oldukça romantiktir. belirtmek lazım. benim favorim olan 3 idiots filminde gülmekten kırıldığınız anda ağlamaktan helak olma gibi fizik ötesi bir durumla karşı karşıya kalabilirsiniz. diğer yandan taare zameen par filmi ise dram kategorisine giriyor gibiyse de bence değil. ajitasyon neredeyse yok. çok doğal. doğal olan kahretmiyor. bunu bilmek gerek. tabi alternatif bir türe de sokamıyorum orası ayrı. *

g. Âl iz vel* güzel bir vecizedir.

not: (bkz:#112374) ikinci defa yazmaya çalışmak kadar kötü bir şey yok. hiç bir zaman ilki kadar iyi olamayacak. *
(bkz: boş başlıklar)

aamir khan filmleri ile başlamalı ve kaliteyi unutmamalıdır.
şarkılı, danslı, romantikli, ciddiyetten uzak, hafif komik ya da didaktik öğeleri ağır basan onca filmden sonra black adlı filme denk gelirseniz bir şok geçirebilirsiniz. gözlerim dolarken "oğlum bu nası hint filmi ya," diye kendi kendime salak salak sorular sormuştum. genelleme yapmak kötü şey tabi.